התפילין

סדר הנחת תפילין

בטרם ההנחה

בטרם מניחים תפילין יש לוודא שהגוף נקי. כדאי גם לוודא ששיער הראש אינו רטוב (בעיקר לאחר מקלחת או הזעה). זה הזמן לנתק את הנייד ולהקדיש את תשומת הלב לחיבור הנפש לבורא.

מתחילים מתפילין של יד – לכיון הלב

בתיק התפילין מונחים שני בתי התפילין (של יד ושל ראש). על הפלסטיק יהיה רשום בד”כ מה תפקידו של כל אחד, אך דרך קלה להבדיל ביניהם היא לפי החריצים. בשל ראש יהיו 4 חריצים כאלו (מכיון שיש 4 בתי פרשיות בתוכו) ובשל יד לא יהיו והוא יהיה חלק.

את התפילין של יד מניחים על היד החלשה יותר. כלומר, הכותבים בימין מניחים על יד שמאל ולהיפך. שימו לב שהתפילין של ימני ושמאלי שונות אחד מהשניה, ואם רוצים לשנות יעוד, צריך לשנות את מבנה הקשר וכיוון התפילין.

מפשילים את החולצה כדי שהתפילין יהיו במגע ישיר עם הזרוע, משחילים את הזרוע בלולאת הרצועה של התפילין. המעברתא (החלק בבית בו עוברת הרצועה) צריכה לפנות כלפי מעלה לכיון הכתף.

ממקמים את הבית על השריר של הזרוע, כשהבית מופנה לכיון הלב. תחתית הבית צריכה להיות כ-2 אצבעות מפנים המרפק. הדק את הבית לזרוע באמצעות משיכת הרצועה, ואמור את הברכה. עם ההידוק יש לברך:

בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהָנִיחַ תְּפִלִּין.

זה השלב להתרכז. מרגע אמירת הברכה ועד שסיימת להניח את שני בתי התפילין על הזרוע ועל הראש אסור לדבר ואפילו לרמוז. התרכז בחיבור המוח, הלב והמעשים אל בורא העולם. בליפוף רצועות התפילין יש לוודא שהן לא יתהפכו, והצד החיצוני של הרצועות יישאר תמיד כלפי חוץ.

כעת משוך את הרצועה פנימה בתנועת פרסה כלפי מטה, עבור אל האמה וכרוך סביבה שבע כריכות.  יש נוהגים, להוסיף ליפוף נוסף באחד מצידי הבית, על מנת להדקו היטב שלא יזוז ממקומו.

תפילין של הראש

כעת קח לידיך את התפילין של ראש. אחוז ביד ימין בבית, וביד שמאל בקשר שממולו, ומקם את הבית על ראשך, במרכז הראש, מעל למצח, בדיוק מעל הנקודה שבין עיניך כשקצה בסיס התפילין הקדמי אינו חוצה את קו גידול השיער (גם אם יש לך קרחת, הנקודה בה עצר השיער בעבר). הקשר (בצורת ד’)  צריך להיות מאחורי הראש, בבסיס הגולגולת, מעל לעורף. וודא שהכיפה לא נכנסה מתחת לרצועות כדי שלא ליצור חציצה ושהרצועות לא התהפכו והצד החיצוני הוא כלפי חוץ. ברך את הברכה ולאחר מכן הדק את הרצועות על הראש.

בָּרוּךְ אַתָּה יְיָ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו, וְצִוָּנוּ עַל מִצְוַת תְּפִלִּין.

מסיימים בכף היד

את שארית הרצועה ביד, יש ללפף עכשיו שלוש פעמים סביב האצבע האמצעית. ישנם מנהגים שונים לליפוף זה.

חליצת התפילין

יש לחלוץ את התפילין לפי הסדר הזה: מסירים את כריכות הרצועה מן האצבע ומכף היד וחולצים את התפילין של ראש. אחר־כך מסירים מן היד את יתרת הרצועה ואת התפילין של יד. את בתי התפילין מכניסים לקופסאות האחסון, מגלגלים את הרצועות סביב בסיס הקופסא ומחזירים לנרתיק.